Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Instytut Pedagogiki UJ

Web Content Display Web Content Display

dr hab. Marek Kościelniak

dr hab. Marek Kościelniak

Stanowisko: adiunkt ze stopniem dr hab.
Zakład Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej

Kontakt

marek.koscielniak@uj.edu.pl

Wykształcenie

  • Magisterium z nauczania początkowego w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Studia filozoficzno - teologiczne w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
  • Studia doktoranckie w Instytucie Pedagogiki UJ.
  • Doktorat z nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ, w Instytucie Pedagogiki.

Zainteresowania naukowo-badawcze

  • teoria szkoły
  • pedagogika szkoły
  • pedagogika ogólna
  • analiza porównawcza teoretycznych koncepcji pedagogicznych
  • pedagogika porównawcza
  • pedeutologia
  • edukacja wczesnoszkolna
  • dzieje myśli pedagogicznej

Wykaz ważniejszych publikacji

Monografie

  • Marek Kościelniak, Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
  • Marek Kościelniak, Marko Radovan (red.), Lifelong learning today. New areas. Contexts. Practices, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
  • Marek Kościelniak, Marko Radovan (red.), Learning and education in community. The role of schools and community organisations,  Ljubljana University Press, Faculty of Arts, Ljubljana 2015

Rozdziały w pracach zbiorowych

  • Marek Kościelniak, O dzieciach przejawiających notoryczne zachowania agresywne, w: Powstrzymać agresję u progu szkoły, red. J. Danilewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. (11 stron)
  • Marek Kościelniak, Philosophical Aspects of  Quality Teaching, w: red. S. Vaitekunas, Spring University. Changing Education in Changing Society, Klaipeda University Lithuania, Klaipeda 2006.
  • Marek Kościelniak, „Jakość” i „efektywność” nauczania w hybrydalnej rzeczywistości edukacyjnej „ery Hermesa”, w: J. Danilewska (red.), Wspólnota pedagogicznego niepokoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  • Marek Kościelniak, Wirtualne wspólnoty edukacyjne - realna, czy utopijna perspektywa edukacyjna?, w: J. Danilewska (red.), Wspólnota pedagogicznego niepokoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  • Marek Kościelniak, E-Inclusion and the Hopes for Humanisation of e-Society, w: Tony Bonfield, John Doyle, Siegfried Kiefer (eds.), Social Inclusion and Exclusion in Education.  Texts from the European Intensive Programme SINEX, State College of Teacher Education in Linz, Linz 2008.
  • Marek Kościelniak, Kompetencje zawodowe a osobowość pedagoga, [w]: A. Sajdak, D. Skulicz, (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  • Marek Kościelniak, Anna Gaweł, Health Education in Teacher Education and professional Development, w: J.T. Karlovitz (red.), Questions and Perspectives in Education, International Institute s.r.o., Komarno 2013.
  • Marek Kościelniak, Kompetencje nauczycielskie związane z troską o motywację uczenia się uczniów/studentów w ramach paradygmatu humanistycznego, w realnym i wirtualnym środowisku uczenia się, w: Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz (red.), „Edukacja jutra”, Oficyna Wydawnicza “Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2014.

Artykuły

  • Marek Kościelniak, Pedagogiczne doświadczenie wolności, Horyzonty wychowania, 5/2006 (10), Akademia Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu, Kraków 2006.
  • Marek Kościelniak, Media a wychowanie, Rodzina Przyszłością świata? W kręgu zamyśleń nad rodziną, Colloquia disputationes 10, Andrzej Pryba (red.), UAM Wydział Teologiczny, Poznań 2009.
  • Marek Kościelniak, Anna Sajdak, Teacher competences and skills for enhancement of learners motivation within constructivism-based blended learning. International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning. Vol. 24, Nos. 3/4, 2014.
  • Marek Kościelniak, Pytanie Dietricha Bennera o pedagogiczną legitymację szkoły, Horyzonty Wychowania, Vol 14, No 31 (2015), s. 75 - 94. Akademia Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu, Kraków 2015.
  • Marek Kościelniak, Robert Zych, Verantwortung in der philosophischen Reflexion von Josef Tischner, Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne, t. 16 (2015), Bielsko Biała 2015.

Prowadzone dotychczas przedmioty

  • Wybrane zagadnienia współczesnej kultury i cywilizacji,
  • Media w edukacji,
  • Kultura masowa,
  • Współczesne nurty i kierunki w pedagogice,
  • Złożone konteksty trudności wychowawczych,
  • Pedagogika ogólna,
  • Dzieciństwo w erze ponowoczesnej,
  • Pedagogika porównawcza,
  • Pedagogika społeczna,
  • Pedagogika niekonwencjonalna,
  • Teoretyczne podstawy wychowania,
  • Współczesne systemy pedagogiczne,
  • Teorie szkoły,
  • Pedagogika szkolna,
  • Współuzależnienia,
  • Dyskursy we współczesnej pedagogice,
  • Elementy projektowania pracy pedagoga,
  • Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia,
  • seminaria licencjackie,
  • seminaria magisterskie.