Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Instytut Pedagogiki UJ

Web Content Display Web Content Display

dr hab. Dorota Gierszewski

dr hab. Dorota Gierszewski

Stanowisko: adiunkt ze stopniem dr hab.
Pracownia Pedagogiki Społecznej i Andragogiki - kierownik

Kontakt

d.gierszewski@uj.edu.pl
wizytówka USOS

W teraźniejszości drzemie cała tajemnica. Jeśli szanujesz dzień dzisiejszy, możesz go uczynić lepszym. A kiedy ulepszysz teraźniejszość, wszystko to, co nastąpi po niej, również stanie się lepsze. (Paulo Coelho)

Zainteresowania naukowo-badawcze

  • andragogika
  • geragogika
  • edukacja obywatelska dorosłych
  • sektor organizacji pozarządowych

Wykaz ważniejszych publikacji

Monografie i redakcje naukowe

Gierszewski, D., Bobrowska, E., Kluzowicz, J. (red). (2019). Edukacja obywatelska wobec migracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gierszewski, D., Bobrowska, E., Kluzowicz, J. (red). (2018). Civic Education in the context of migration. Kraków: Jagiellonian University Press.

Gierszewski, D. (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gierszewski, D., Kretek, H. A. (red.). (2015). Edukacja obywatelska dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Racibórz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Barwińska, D. (Gierszewski, D.), (2007). Edukacja międzykulturowa w dwunarodowych stowarzyszeniach w świetle badań w Polsce i w Niemczech. Biblioteka Edukacji Dorosłych Tom 40. Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.

Aleksander, T., Barwińska, D. (Gierszewski, D.). (red.). (2007). Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. Kraków-Radom: ITE-PIB.

Rozdziały w pracach zbiorowych

New perspectives of raising adult-literacy levels in Germany and Poland. W: Szarota, Z., Wojciechowska, Z. (red.). (2021). Learning never ends...: speces of adult education: Central and Eastern European perspecives. Warszawa: Wyd. UW (129-138), DOI:10.31338/uw.9788323552062.pp.129-138

Die Transformation des polnischen Hochschulwesens im Kontext der Migration. W: Kloubert, T. (red.) (2020). Erwachsenenbildung und Migration. Wiesbaden: Springer VS Research, (171-182), DOI: 10.1007/978-3-658-26863-3_10

Lernen für eine Zivilgesellschaft in Polen – dargestellt am Beispiel lokaler Bürgergemeinschaften. W: Schröer, A., Göhlich, M., Weber, S. M., Engel, N., Schröder, Ch. (red.) (2020). Organization und Zivilgesellschaft. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik. Wiesbaden: VS Springer Verlag, (33-42), DOI:10.1007/978-3-658-18005-8_3

Die Tätigkeit binationaler Vereine im Rahmen der deutsch-polnischen Aussöhnung. W: Skonieczny, T. (red.). (2019). (UN)VERSÖHNT? Gedanken über die deutsch-polnischen Beziehungen nach 1945. Wrocław: Wydawnictwo Fundacja Krzyżowa (183-203).

Samokierowane uczenie się w edukacji obywatelskiej dorosłych. W: Chabior, A. (red.). (2018). Uczący się dorosły – inspiracje, wyzwania, trendy. Ostrowiec Świętokrzyski: PWSBiP (214-232).

Migration as a Challenge for (Citizenship) Education – Reflections on the Situation in Poland in the Context of Educational Discourse in Germany. W: Civic Education in the context of migration. W: Bobrowska, E., Gierszewski, D., Kluzowicz, J. (red.) (2018). Kraków: Wydawnictwo UJ (57-71).

Współczesny patriotyzm obywatelski. Uczenie się w społeczności lokalnej i praktyczne implementacje. W: Durzewska, Kretek, H., A. (red.). (2016). Obywatel w aspekcie fenomenologicznym. Racibórz: PWSZ (179-187).

Zaangażowanie obywatelskie - przykry obowiązek czy zaszczytna powinność? Percepcja i konsekwencje dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. W: Gierszewski, D., Kretek, H. A. (red.) (2015). Edukacja obywatelska dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Racibórz: PWSZ (45-52).

Local Community Development as an Expression of Involvement in Various Forms of Active Citizenship. Radovan, M., Kościelniak, M. (red.) (2015). Learning and education in community: the role of schools and community organizations. Ljubljana: Ljubljana University (33-46).

Organizacyjne uczenie się – między teorią a praktyką. W: Skibińska, E., Solarczyk-Szwec, H., Stopińska-Pająk, A. (red.) (2014). Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian. Materiały II Zjazdu Andragogicznego Toruń, 15-16.05.2013 BED Tom 45. Warszawa-Bydgoszcz: ATA, WSGwB (353-366).

Civic education as a foundation of strong democratic socjety. W: Radovan, M., Kościelniak, M. (red.). (2013). Lifelong Learning Today. New Areas, Contexts, Practices. Kraków: Jagiellonian University Press (15-25).

Wzmacnianie aktywności społeczeństwa obywatelskiego poprzez animację społeczno-kulturową W: Kubinowski, D., Lewartowicz, U. (red.). (2013). Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki. Lublin: Makmed (157-176).

Von kultureller Diversität zum interkulturellen Lernen in binationalen Nicht-Regierungs-Organisationen. Empirische Befunde. W: Göhlich, M., Weber, S. M., Öztürk, H., Engel, N. (red.). (2013). Organisation und kulturelle Differenz. Diversity, Interkulturelle Öffnung, Internationalisierung Wiesbaden: VS Springer Verlag (219-227).

Perspektywy edukacji w ramach ekonomii społecznej. W: Solarczyk-Ambrozik, E., (red.). (2013). Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (423-433).

Społeczeństwo obywatelskie- edukacja- teraźniejszość. W: Szarota, Z. (red.). (2012). Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych. Ku społecznej jedności. Kraków: UP (284-292).

Möglichkeiten und Barrieren der grenzüberschreitenden Kulturkooperation. Możliwości i bariery transgranicznej współpracy kulturalnej. W: Bojenko-Izdebska, E., Mazurek, K., Priesmeyer-Tkocz, W. (red.). (2012). Gemeinsame Wege? Transformation in Deutschland und Polen. Wspólne drogi? Transformacja w Polsce i w Niemczech. Berlin: OEZ (278-287).

Kształtowanie zaangażowania społecznego niezbędnym celem edukacji obywatelskiej. W: Szymański, M. S., Hörner, W. (red.). (2011). Polityka i badania oświatowe w Niemczech i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak (252-264).

Aktywność seniorów formą obrony przed zagrożeniem wykluczeniem społecznym. W: Fabiś, A., Muszyński, M. (red.). (2011). Społeczne wymiary starzenia się. Bielsko-Biała: WSA (71-81).

Partnerstwo społeczne jako czynnik integracji podmiotów działających na rzecz kultury w środowisku lokalnym. W: Bomba, J., Hampel, J. (red.). Aktywizacja kulturalno-oświatowa i społeczno -gospodarcza środowisk lokalnych (2010). Siedlce (156-165).

Nieformalne uczenie się w procesie całożyciowej edukacji - w kontekście niemieckiej debaty W: Fabiś, A., Stopińska-Pająk, A. (red.). (2010). Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie. Bielsko-Biała: WSA (123-135).

Obszary aktywności obywatelskiej dorosłych W: Aleksander, T. (red.). (2010). Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, Tom 1. Radom: Wyd. Instytut Technologii Eksploatacji (259-268).

Kształcenie polityczne dorosłych w Niemczech. Historia, rozwój myśli, perspektywy. W: Fabiś, A., Cyboran, B. (red). (2009). Dorosły w procesie kształcenia. Biblioteka Edukacji Dorosłych, Bielsko-Biała, Zakopane: WSA (265-276).

Uczenie nieformalne i incydentalne w procesie całożyciowego uczenia się dorosłych. W: Pakuła, M., Dudak, A. (red.). (2009). Edukacja ustawiczna dorosłych w europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń. Lublin: Wyd. UMCS (248-252).

Die wachsende Bedeutung der bürgergesellschaftlichen Bildung in Polen. W: Hoffman, N., Nikzentaitis-Stobbe, M. (red). (2008). Politische Bildung in Mittelosteuropa. Eine Annäherung an Polen, Tschechen und Ungarn. Berlin: MitOst (94-99).

Stowarzyszenie jako komponent społeczeństwa obywatelskiego. W: Olejarz, M. (red.). (2008). Dyskursy Młodych Andragogów 9. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski (31-41).

Wolontariat seniorów źródłem aktywnego życia społecznego - na tle doświadczeń niemieckich. W: Fabiś, A. (red). (2008). Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów. BGS Biblioteka Gerontologii Społecznej Tom I. Bielsko Biała: WSA (83-93).

Aktywność społeczna młodzieży akademickiej. W: Skulicz, D. (red.). (2007). Studenci we wspólnocie akademickiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (171-177).

Aktywne życie w starości - samorealizacja osób starszych w Niemczech. W: Fabiś, A. (red.). (2007). Instytucjonalne wsparcie seniorów - rozwiązania polskie i zagraniczne. Bielsko-Biała: WSA (71-82).

Kształcenie w miejscach pamięci a społeczeństwo wiedzy. Pedagogika miejsc pamięci (Gedenkstättenpädagogik) W: Horyń, W., Maciejewski, J. (red.). (2007). Nauczyciel andragog w społeczeństwie wiedzy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego (260-267).

Engagement- und Demokratieförderung - eine Aufgabe der Bildungsinstitutionen. W: Busch, F. W., Hörner, W., Szymański, M. (red.). (2007). Bürgerschaftlliche Bildung und Erziehung. Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität (39-48).

Edukacja kształtująca tożsamość narodową (na przykładzie mniejszości niemieckiej) W: Fabiś, A. (red.). (2007). Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji. Mysłowice: GWSP (233-244).

Pluralizm kulturowy wyzwaniem dla andragogiki? W: Aleksander, T., Barwińska, D. (red.). (2007). Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. Kraków-Radom: ITE-PIB (300-306).

Europäische Bildung und Erziehung in Europaclubs. W: Jobst, S. (red.) (2006). Europa im Schulalltag. Beiträge aus internationaler Perspektive. Berlin: Logos (46-51).

Dwunarodowe stowarzyszenia jako animatorzy zasad współżycia w wielokulturowych społeczeństwach. W: Aleksander, T. (red.). (2006). Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji kulturalnej oraz oświaty dorosłych. Kraków: Wydawnictwo UJ (115-123).

Międzykulturowe uczenie się wyzwaniem dla edukacji dorosłych. W: Fabiś, A. (red.). (2005). Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Tom II. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych. Mysłowice-Zakopane: GWSP (95-102).

Edukacja pozaszkolna wobec wyzwań integracji europejskiej. W: Jodłowska, B. (red.). (2004). Idea integracji a wychowanie. Ku pedagogice integralnej. Gliwice-Kraków: Impuls (161-172).

Wybrane aspekty edukacji międzykulturowej w kształceniu andragogicznym. W: Fabiś, A. (red.). (2004). Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Tom I. Andragogika jako przedmiot akademicki. Mysłowice-Zakopane: GWSP (67-76).

Przemiany w świadomości Niemców jako rezultat wymiany kulturalnej, W: Kargul, J. (red.) (2002). Dyskursy Młodych Andragogów 3. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski (193-200).

Rola Stowarzyszenia Wspierającego Pobyty Naukowe Studentek i Studentów Polskich w Niemczech w edukacji dorosłych, W: Kargul, J. (red.) (2001). Dyskursy Młodych Andragogów 2. Zielona Góra: WSP (121-133).

Artykuły w czasopismach

Tomczyk, Ł., Mascia, M. L., Gierszewski, D., Walker, Ch. (2023). Barriers to Digital Inclusion among Older People: a Intergenerational Reflection on the Need to Develop Digital Competences for the Group with the Highest Level of Digital Exclusion. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation Vol. 9. (1), 5-26. DOI: 10.24310/innoeduca.2023.v9i1.16433

Gierszewski, D. (2023). Inkluzja cyfrowa osób starszych – od integracji do partycypacji. EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej, 22(1), 39–54. DOI: 1 10.57655/Exlibris_1_2022_3

Gierszewski, D., Kluzowicz, J., Opozda-Suder, S. (2022). Engagement, Community, Activity, and Helpfulness as Predictors of Social Solidarity during the COVID-19 Pandemic in Poland. Przestrzeń społeczna (Social Space), Vol. 22 (03), ss. 29.

Gierszewski, D. & Kluzowicz, J. (2021). The Role of the University of the Third Age in meeting the needs of older adult learners in Poland. Gerontology & Geriatrics Education, 42:3, 437-451. DOI:10.1080/02701960.2021.1871904

Gierszewski, D. (2021). Kulturowa partycypacja dorosłych w ramach idei lifelong learning (LLL). Polaryzacja czy wieloparadygmatyczność w przestrzeniach edukacji kulturowej? Studia de Arte et Educatione, 16 (363), 129-137. DOI: DOI 10.24917/20813325.16.9

Gierszewski, D. & Matykiewicz, A. (2020). Integrationsskurse jako narzędzie polityki integracyjnej Republiki Federalnej Niemiec. Politeja Vol. 17, No. 3(66), 247-259. DOI: 0.12797/Politeja.17.2020.66.17

Gierszewski, D. & Tomala, J. (2020). Przestrzenie edukacji obywatelskiej dorosłych - aktywizacja środowiska w działaniach Kościoła katolickiego. Edukacja ustawiczna dorosłych No. 3, 99-108. DOI: 10.34866/9fej-bw74

Gierszewski, D. (2017). Violetta Kopińska, Hanna Solarczyk-Szwec, Bürgerbildung in Polen, Hamburgerstudientexte Sozialwissenschaften, Hamburg 2016, ss. 200. Rocznik Andragogiczny T. 24, 344-346. DOI:10.12775/RA.2017.024

Gierszewski, D. (2017). Znaczenie koncepcji governance w animowaniu społeczności lokalnych. Rocznik Dyskursy Młodych Andragogów, Nr 18, 303-314.

Gierszewski, D. (2016). Problematyka wychowania dla pokoju w założeniach i praktyce edukacji obywatelskiej w Niemczech. Edukacja Dorosłych, Nr 1, 111-123.

Gierszewski, D. (2014). Idee republikańskie i ich znaczenie dla rozwoju aktywności obywatelskiej. Rocznik Andragogiczny Vol 21, 143-156.

Gierszewski, D. (2014). Dimensionen sozialer Gerechtigkeit im polnischen Bildungswesen. Bildung und Erziehung 67 (3), 313-331. DOI: 10.7788/bue-2014-0306

Cyboran, B. & Gierszewski, D. (2014). Przestrzenie uczenia się dorosłych w ramach rewitalizacji społecznej, Studia dydaktyczne 26. 225-237.

Gierszewski, D. (2013). Organizacyjne uczenie się – między teorią a praktyką. Stan i perspektywy dyskursu na temat organizacyjnego uczenia się w Niemczech. Edukacja dorosłych, Nr 2, 95-107.

Gierszewski, D. (2011). Edukacja na rzecz demokratycznego społeczeństwa. Edukacja dorosłych Nr 2 (65), 153-162.

Gierszewski, D. (2007). Edukacja dorosłych w zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie europejskim. Edukacja dorosłych Nr 1-4/2007, 27-38.

Barwińska, D. (2006). Europa w praktyce pedagogicznej: Czechy, Niemcy, Polska. Kwartalnik Pedagogiczny 1, 193-200.

Barwińska, D. (2004). Deutsch-polnicher Jugendaustausch als Beitrag zu einer Europa-orientierten Erziehung. Bildung und Erziehung 57 (2), 215-230.

Barwińska, D. (2003). Kongres Polsko-Niemieckich i Niemiecko-Polskich Towarzystw „Polacy i Niemcy wspólnie w zjednoczonej Europie", Kraków 16-18.05.2003. Rocznik Andragogiczny (240-242).

Barwińska, D. (2001). Działalność stowarzyszenia społecznego na rzecz zbliżenia między narodami (na przykładzie rozpoznań badawczych Polsko-Niemieckiego Stowarzyszenia Naukowo-Kulturalnego GFPS-Polska), Edukacja Dorosłych 1 (57-73).

Inne

Edukacja międzykulturowa w międzynarodowej wymianie młodzieży. W: Info biuletyn informacyjny Polsko -Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Nr 1 (20) /2008, Interkulturelle Erziehung im internationalen Jugendaustausch. W: Informationsbulletin der Deutsch-Polnischen Jugendwerks. Nr 1(20) /2008.

Bürgerschaftliche Bildung als Grundlage der Demokratie, „TiBi Trends in Bildung international" 2007 (15), http://www.dipf.de/publikationen/tibi.htm

Prowadzone dotychczas przedmioty

  • Andragogika
  • Animacja kulturalna w praktyce społecznej
  • Działalność społeczno-kulturowa w perspektywie porównawczej
  • Edukacja całożyciowa
  • Edukacja interkulturowa
  • Edukacja międzykulturowa
  • Gerontopedagogika
  • Instytucje obywatelskie
  • Instytucje społeczeństwa obywatelskiego
  • Kondycja społeczeństwa obywatelskiego
  • Kultur und Gesellschaft
  • Lektorium: człowiek dorosły
  • Metodyka organizacji imprez społeczno-kulturowych
  • Obywatel w społeczeństwie obywatelskim
  • Pedagogika porównawcza
  • Podstawy animacji społeczno-kulturowej
  • Politische Bildung
  • Praca społeczno-opiekuńcza z osobami starszymi
  • Problemy współczesnego społeczeństwa polskiego
  • Projekt międzynarodowy- e-learning
  • Projektowanie działań społeczno-kulturowych
  • Seminarium dyplomowe
  • Seminarium magisterskie
  • Społeczeństwo wielokulturowe
  • Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji kultury
  • Współczesne kierunki andragogiki
  • Współczesne tendencje w animacji kultury
  • Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej