dr hab. Katarzyna Wrońska, prof. UJ

Stanowisko: profesor nadzwyczajny

Kierownik Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Filozoficznej

tel. 12 622 39 25, 12 622 39 41

e-mail: katarzyna.wronska@uj.edu.pl

wizytówka USOS

 

Wykształcenie:

  • Studia pedagogiczne UJ
  • Studia filozoficzne UJ

 

Zainteresowania naukowo-badawcze:

  • Aksjologiczne problemy wychowania i kształcenia
  • Filozofia edukacji
  • Historia myśli pedagogicznej oraz współczesne dyskursy pedagogiczne
  • Edukacja moralna, demokratyczna i obywatelska
  • Kultura rodziny
  • Edukacja liberalna
  • Ogłada towarzyska i polityczna
  • Dobra wewnętrzne edukacji w perspektywie pedagogiki filozoficznej

 

Projekty badawcze:

Realizowane w ramach DS:

  • Edukacja liberalna i kultura rodziny w perspektywie pedagogiki filozoficznej
  • Ogłada jako dobro wewnętrzne edukacji

Zrealizowane w ramach DS:

  • pedagogika klasycznego liberalizmu
  • edukacja liberalna w dyskursie pedagogicznym

 

Wykaz ważniejszych publikacji:

Monografie:

  • Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie: John Locke i John Stuart Mill, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.
  • Osoba i wychowanie. Wokół personalistycznej filozofii wychowania Karola Wojtyły-Jana Pawła II, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000

Rozdziały w pracach zbiorowych:

  • Sens i wymiary edukacji w pedagogice klasycznego liberalizmu, w: Pedagogika Niepełnosprawność Edukacja. Ku przestrzeniom rozwoju pedagogiki specjalnej. Księga pamiątkowa na 70lecie urodzin prof. Franciszka Wojciechowskiego, pod red. J. Kostkiewicz i Sylwii Opozdy-Suder, Wydawnictwo UJ, Kraków 2019, s. 47-57. ISBN 978-83-233-4600-5
  • Sprawiedliwość w sferze uniwersyteckiej edukacji. Norma a codzienność studiowania, („Justice in the Field of University Education. Standards and everyday Studying”) współautor: Dorota Pauluk, w: Spravedlnost ve výchově, umění a sportu, Nadĕžda. Pelcová, A. Hogenová (red. nauk.), Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praga 2016, s. 139-152. ISBN 978-80-7290-877-6.
  • Uwagi o recepcji twórczości pedagogicznej Johna Locke’a w Polsce z perspektywy pedagogiki filozoficznej, w: Filozofia wychowania w Europie Środkowej w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych, politycznych i filozoficznych, S. Sztobryn, K. Kamiński, M. Wasilewski (red. naukowa), VI tom Pedagogiki Filozoficznej, WN TPF „Chowanna” Łódź 2015, s. 15-35.
  • Uzasadnienie wychowania w świetle personalizmu chrześcijańskiego Karola Wojtyły-Jana Pawła II, w: Wychowanie w refleksji Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Wybrane aspekty, pod red. M. Sztaby i A. Różyło, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015, s. 19-29.
  • The Polish Family in View of the Idea of a Civil Society, w: Religion long forgotten. The Importance of Religion in Education towards Civil Society, pod red. D. Stępkowskiego i A. Murzyna, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014, s. 207-223.
  • Wolność w pedagogice klasycznego liberalizmu, w: Wolność a wychowanie. Problemy, dylematy, kontrowersje, pod red. S. Sztobryna i K. Kamińskiego, II tom serii „Rzeczywistość edukacyjna", WN WSP, Łódź 2014, s. 37-53.
  • Rodzicielstwo między tradycją a rozwiniętą nowoczesnością, w: Rodzina w świecie współczesnym, pod red. M. Howorus-Czajki, K. Kaczor i A. Wieruckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011, s. 69-77.
  • Człowiek w doświadczeniu wielowymiarowej transcendencji, w: Antropologiczna pedagogika ogólna, pod red. M. Nowaka, P. Magiera i I. Szewczak, Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo GAUDIUM, Lublin 2010, s. 175-188. 
  • Pytanie o wolność w przestrzeni uniwersytetu. Obszary i granice autonomii oraz swobód akademickich – między przywilejem a powinnością, w: Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, pod red. nauk. Doroty Pauluk, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2010, s. 61-80.
  • Chrześcijańskie społeczeństwo obywatelskie wyzwaniem dla pedagogiki chrześcijańskiej, w: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja. Współczesność. Nowe wyzwania, pod red. J. Michalskiego i A. Zakrzewskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 346-362.
  • Współczesna rodzina – między wspólnotą a stowarzyszeniem, w: Partnerstwo w rodzinie. Istota i uwarunkowania relacji między rodzicami i dziećmi, pod red. J. Truskolaskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, s. 209-223.
  • Dobra wewnętrzne praktyki życia rodzinnego i ich moralne ugruntowanie, w: Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, pod red. B. Muchackiej, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2008, s. 55-65.
  • Rodzina jako wspólnota przekonań – podstawowe środowisko rozwoju człowieka, w: Pedagogia Jana Pawła II wyzwaniem dla współczesnej myśli i teorii wychowania, pod red. D. Waloszek, GWSP, Mysłowice 2008, s. 141-155.
  • Edukacja aksjologiczna pedagogów a problem  przekazu wartości w wychowaniu, w: Aksjologia w kształceniu pedagogów, pod red. J. Kostkiewicz, „Impuls", Kraków 2008, s. 137-151.
  • Bezradność człowieka wobec zła?, w: Literatura – człowiek – wartość. Księga jubileuszowa dedykowana Bogusławowi Żurakowskiemu, pod red. D.P. Klimczaka i A. Sojki, Instytut Wydawniczy „Maximum", Kraków 2007, s. 175-183.
  • Autorytet i zaufanie w przestrzeni rodzinnej (wzajemne relacje), w: Problemy rodziny na początku trzeciego tysiąclecia, pod red. H. Marzec i M. Pindery, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Tryb. 2007, T. 1, s. 335-348.
  • Kondycja rodziny współczesnej w kontekście przemian (kryzysu) autorytetu, w: Rocznik Pedagogiki Rodziny. Studia i rozprawy, t. VI , Piotrków Tryb. 2003, s. 121-129 lub w: Współczesna rodzina polska – jej stan i perspektywy, pod red. H. Cudaka i H. Marzec, Mysłowice 2005, T. 1, s. 47-57.
  • Przebaczenie jako problem wychowania, w: Pedagogika kultury - wychowanie do wyboru wartości, pod red. B. Żurakowskiego, „Impuls", Kraków 2003, s. 57-78.
  • Rodzina a przebaczenie. Wybrane wątki z nauczania moralnego Jana Pawła II, w: Współczesna rodzina polska - jej wymiar aksjologiczny i funkcjonowanie, pod red. H. Cudaka i H. Marzec, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Tryb. 2001, s. 120-132.
  • Rodzina jako wartość w refleksji pedagoga społecznego, w: Środowiska wychowawcze i edukacja dorosłych w dobie przemian, pod red. T. Aleksandra, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003, s. 17-27.
  • Personalistyczna wizja człowieka a wychowanie, w: Wyzwania wychowawcze na przełomie wieków, Kuratorium Oświaty, Opole, 1999, s.7-22.
  • Karola Wojtyły personalistyczna filozofia wychowania, w: Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, pod red. F. Adamskiego, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999, s.187-194.
  • O możliwości zbudowania teorii wychowania personalistycznego Karola Wojtyły, w: Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, pod red. F. Adamskiego, IP UJ i Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 1993, s. 189-194.
  • Aksjologia Dietricha von Hildebranda w sporze o ideał wychowania, w: Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, pod red. F. Adamskiego, IP UJ i Krakowski Dom Kultury „Pałac Pod Baranami", Kraków 1991, s. 143-151.

Artykuły:

  • Wychowanie a wolność. Próba wglądu w myślenie pedagogiczne Józefa Tischnera, w: „Paedagogia Christiana” 2018, nr 1 (41), s. 97-115. ISSN 1505-6872 (print), ISSN 2451-1951 (online).

  • John Locke and his Educational Thought – Between Tradition and Modernity of Enlightenment, w: „Filozoficzne Problemy Edukacji” Volume 1 (2018), s. 65-81. DOI 10.4467/25450948FPE.18.006.8586. e-ISSN 2545-0948

  • Paradygmaty edukacji liberalnej w filozoficznej eksploracji Daniela DeNicoli, w: „Hybris” 1/2017 (36), s. 73-93. ISSN: 1689-4286.

  • Pytanie o pedagogikę filozoficzną z Bronisławem Trentowskim w tle, w: „Kwartalnik Pedagogiczny” 2017 (LXII), nr 1 (243), s. 91-101. PL ISSN 0023-5938.
  • Liberal Education in Selected Polish Pedagogical Concepts – in Comparison to English-language Concepts – with Particular Reference to the Enlightenment, cz. 1. w: "Kultura i Wychowanie" 2013, nr 5, s. 33-38.
  • Liberal Education in Selected Polish Pedagogical Concepts – in Comparison to English-language Concepts – with Particular Reference to the Enlightenment, cz. 2. w: "Kultura i Wychowanie" 2013, nr 6, s. 9-20.
  • Rodzina chrześcijańska jako środowisko budowania społeczeństwa obywatelskiego, w: „Paedagogia Christiana" nr 2/26 rok 2010, s. 177-199.
  • Wartości obywatelskie w życiu szkoły, w: „Hejnał Oświatowy", nr 3/77, 2008, s. 13-17.
  • Rodzina jako wspólnota wartości, w: „Pedagogika Społeczna", nr 3/2006, s. 113-126.
  • Sumienie jako własność i wyróżnik osoby w jej procesie rozwoju, w: „Horyzonty Wychowania", nr 4/2005 (8), s. 205-225.
  • Karola Wojtyły filozofia rodziny: centrum wychowania człowieka, w: "Rocznik Pedagogiki Rodziny" T.III Piotrków Tryb. 2000, s. 96-111.
  • Karola Wojtyły teoria uczestnictwa jako podstawa formułowania personalistycznej koncepcji wychowania społecznego, w: „Pedagogia Christiana" 1999, nr 4, s.24-36.
  • Istota wychowania w personalistycznej myśli Karola Wojtyły, w: „Pedagogia Christiana" 1998, nr 2, s. 36-42.
  • Aksjologiczne podstawy zasady naśladowania w wychowaniu, w: Wartości - społeczeństwo - wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej, pod red. F. Adamskiego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego MCLX, Kraków 1995, s. 103-109.
  • Axiological Foundations of the Imitation Principle, w: „Rassegna di Pedagogia. Paedagogische Umschau", 1994, nr 2-4, s. 233-241.  

Inne:

  • Redakcja tomu 33 (1/2014) "Paedagogia Christiana" pt. Liberal Education Edyty Stein integralna wizja wychowania osoby ludzkiej. Recenzja książki ks. Andrzeja Przybylskiego, Działalność edukacyjna i myśl pedagogiczna Św. Edyty Stein, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007, w: „Horyzonty Wychowania", nr 8/2009 (15), s. 271-279.
  • Sprawiedliwość, hasło encyklopedyczne w: „Encyklopedia Pedagogiki XXI wieku", T. V, Warszawa 2006, s. 927-933.
  • Ingarden Roman Witold, hasło encyklopedyczne w: „Encyklopedia Pedagogiki XXI wieku", T. 2, Warszawa 2004, s. 318-321.

 

Prowadzone dotychczas przedmioty:

  • Seminarium magisterskie
  • Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia (konw)
  • Wprowadzenie do etyki (konw)
  • Filozofia edukacji (w)
  • Edukacja liberalna (sem. dokt.)
  • Ogłada – nieobecny dyskurs w pedagogice (sem. dokt.)
  • Etyczne aspekty prowadzenia badań naukowych (w)
  • Podstawy społeczeństwa obywatelskiego (w)
  • Historia myśli i praktyk pedagogicznych (w i ćw)
  • Lektorium (teksty Tischnera, A. de Tocqueville'a, J. Locke'a, J.S. Milla)

 

Członkostwo:

  • Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
  • Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej

 

Inne:

  • Odznaczenie medalem Komisji Edukacji Narodowej – 14.10.2015