Zakład Teorii Wychowania i Opieki
Historia Zakładu
Zakład Teorii Wychowania powstał w 1970 roku, wraz z powołaniem do życia Instytutu Pedagogiki UJ. Pierwszym kierownikiem Zakładu był prof. Jan Konopnicki, a po jego przejściu na emeryturę, obowiązki kierownika przejął doc. Bernard Gawlina.
W roku 1973 Zakład Teorii Wychowania przekształcono w Zakład Pedagogiki Opiekuńczej, by powrócić do nazwy pierwotnej na początku lat 80-tych.
W roku 1999 przy Zakładzie Teorii Wychowania powstało Koło Naukowe Pedagogów Opiekunów, które prowadzi ożywioną działalność zarówno w zakresie rozwijania zainteresowań naukowych studentów, jak i podejmowania działań opiekuńczych wobec osób potrzebujących opieki i wsparcia.
W roku 2000 stanowisko kierownika Zakładu objęła dr hab. Zofia Gawlina, która pełniła tę funkcję do roku 2007.
1 lutego 2012 roku Zakład Teorii Wychowania zmienił nazwę na Zakład Teorii Wychowania i Opieki (zarządzenie).
Obecnie pracami Zakładu kieruje dr hab. Bogusław Bieszczad, który przejął tę funkcję po prof. dr. hab. Franciszku Wojciechowskim. Zakład Teorii Wychowania i Opieki prowadzi jedną z trzech realizowanych w Instytucie specjalności tj. Pedagogikę społeczno-opiekuńczą.
Kierownik Zakładu
Pracownicy
Doktoranci
mgr Magdalena Koperska
Obszary badawcze
Badania realizowane w ramach Zakładu związane są z wybranymi aspektami funkcjonowania jednostek na różnych etapach rozwojowych w określonych kontekstach i środowiskach społecznych i kulturowych. Funkcjonowanie to wyznaczone jest przez procesy socjalizacyjne, wychowawcze oraz wspierające je wieloaspektowe odziaływania pomocowe. Badaniom empirycznym towarzyszą ustalenia filozoficznonaukowe i ogólnometodologiczne związane ze statusem teorii wychowania jako dyscypliny zorientowanej na współpracę z subdyscyplinami zaangażowanymi w realizację szczegółowych przedsięwzięć badawczych.
Problematyka szczegółowa:
- język i schemat pojęciowy współczesnej teorii wychowania w perspektywie interdyscyplinarnej współpracy,
- praktyki wychowawcze realizowane w naturalnych i intencjonalnie tworzonych środowiskach wychowawczych,
- podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania aktywności zdrowotnej człowieka w cyklu życia,
- wyznaczniki jakości życia osób w wieku senioralnym,
- modelowe i rzeczywiste procesy edukacyjne w Turcji i w krajach UE,
- przestrzeń życiowa i uczestnictwo społeczne wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
- konceptualizacja poradnictwa w procesie rehabilitacji i ujęcia niepełnosprawności w kontekście wykluczenia społecznego.
Najważniejsze publikacje
- Bieszczad B., Pedagogika i język: perspektywa ponowoczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
- Gaweł A., Wojciechowski F., Edukacja zdrowotna w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. „Niepełnosprawność" 2013, nr 9, s. 154-167.
- Gaweł A., Zasoby zdrowotne młodzieży gimnazjalnej w kontekście ekosystemu szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
- Ostafińska-Molik B., Postrzeganie siebie i własnego zachowania w kontekście zaburzeń adaptacyjnych młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
- Ozga E., Aktywność osób starszych i jej uwarunkowania [W:] Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku, red. N. Majchrzak, A. Zduniak (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2014.
- Wojciechowski F., Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Wydawnictwo Akademickie „Żak", Warszawa 2007.
Kontakt
ZAKŁAD TEORII WYCHOWANIA I OPIEKI
Instytut Pedagogiki UJ
ul. Batorego 12, pokój 13
31-135 Kraków
tel. 12 622 39 23