Zakład Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej
Historia Zakładu
Historia Zakładu sięga roku 1979, kiedy to powstał Zakład Dydaktyki Ogólnej, kierowany przez prof. dr hab. Annę Łukawską. W tych czasach z Zakładem współpracowali wybitni naukowcy, między innymi prof. Zygmunt Mysłakowski i prof. Jan Zborowski. W roku 1996 kierownictwo Zakładu powierzono dr hab. Joannie Danilewskiej, której zespół badawczy ukonstytuował się jako Zakład Pedagogiki Szkolnej.
W 2014 roku kierownictwo Zakładu powierzono dr hab. Annie Sajdak-Burskiej, prof. UJ, a sam Zakład w 2015 roku zmienił swą nazwę na Zakład Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej. Obecna działalność naukowa pracowników Zakładu podtrzymuje najlepsze tradycje naukowe związane z dydaktyką oraz rozszerza obszary badawcze, wychodząc naprzeciw współczesnym problemom edukacji.
Kierownik Zakładu
Pracownicy Zakładu
Doktoranci
mgr Sylwia Guzdek
mgr Magdalena Jakubczak-Chodźko
Obszary badawcze
Zainteresowania badawcze pracowników Zakładu koncentrują się na wybranych aspektach pedagogicznego działania osób i instytucji odgrywających istotną rolę w szeroko pojętej edukacji szkolnej i akademickiej. Główne obszary badawcze:
1.Podmioty edukacji szkolnej i akademickiej
- nauczyciele akademiccy, wsparcie rozwoju ich kompetencji dydaktycznych i społecznych;
- studenci, psychopedagogiczne wsparcie rozwoju ich kompetencji społecznych;
- pedagodzy szkolni, przygotowanie zawodowe;
- nauczyciele szkolni, role społeczne nauczyciela i ich uwarunkowania
- uczniowie, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych
2.Teoria szkoły
3.Teoria pedagogiki humanistyczno-egzystencjalnej
4.Teoria dydaktyki akademickiej
Wybrane publikacje
- Sajdak, A. Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, IMPULS, Kraków 2013.
- Sajdak, A. Edukacja kreatywna, WAM, Kraków 2008.
- Kościelniak, M. Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
- Ablewicz K. Antropologiczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, 2003, wyd. UJ. Kraków
- Ablewicz K., 2013, Wartości antropologii, aksjologii i pedagogii Gestalt w perspektywie pedago-ga, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. LXVI.
- Kusztal J., Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, WUJ Kraków 2018
- Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, WAM, Kraków 2008
- Polak K. Bezradność nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków 2012.
- Polak K. Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Wydawnictwo UJ, Kra-ków, 2007.
- Smoter K., O potrzebie wspierania rozwoju kompetencji międzykulturowych i medialnych w kształ-ceniu nauczycieli – w poszukiwaniu rozwiązań, "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja" 2/2018
- Smoter K.,Wspomaganie edukacyjne uczniów przeżywających trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 2/2016
- Sury Z., Selected attitudes towards school evaluation i.e. the Cinderella tale set in the Polish school [Wybrane przejawy postaw wobec ewaluacji w szkole, czyli Baśń o Kopciuszku w murach polskiej szkoły], Szkoła - Zawód - Praca, 2017, No 14, p. 202-220.
- Sury Z., Support or Audit - What is the Main Function of School Evaluation? [Ewaluacja w szkole - w kierunku kontroli czy wspomagania?], Edukacja elementarna w teorii i praktyce, vol. 11, 2016, No 2(40), p. 41-56
- Świgost, M., Jednostka o nietypowym rozwoju w relacjach uczniowskich i rówieśniczych, [w:] B. Jachimczak, K. Pawelczak, A. Wojciechowska (red.), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu, Poznań 2014, UAM
- Świgost, M., Piętno społeczne predykatorem stresu szkolnego, [w:] A. Guzy, B. Niesporek- Szam-burska, M. Wójcik-Dudek (red.), Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu, Katowice 2015, UŚ
- Turczyk M. Prawo dziecka do edukacji. Interpretacje pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne, Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2013.
- Turczyk, M. Edukacja na rzecz praw dziecka w szkole wyższej. Zarys dydaktyki szczegółowej, Im-puls, Kraków 2014
Kontakt
ZAKŁAD PEDAGOGIKI SZKOLNEJ I DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ
Instytut Pedagogiki
ul. Batorego 12, pok. 19
31-135 Kraków
tel. 12 622 39 29