Zadaniem Pracowni jest prowadzenie badań naukowych dotyczących:
(1) statusu współczesnej teorii wychowania jako dyscypliny naukowej, a w szczególności – języka, schematu pojęciowego, metodologii i struktury, jej związków z innymi subdyscyplinami pedagogiki w tym z pedagogiką ogólną w zakresie filozoficznonaukowych i metodologicznych odniesień, analizy wybranych kategorii teorii wychowania w perspektywie inter i transdyscyplinarnej,
(2) poszczególnych komponentów teorii wychowania jako subdyscypliny pedagogiki a w szczególności - wybranych dziedzin wychowania, wybranych elementów procesu wychowania realizowanych w różnych środowiskach wychowawczych wraz z problematyką nieprawidłowości, patologii i dysfunkcji wychowawczych, strategii i metodyki wychowania, prawnych podstaw działalności opiekuńczo-wychowawczej, kompetencji wychowawczych oraz koncepcji i teorii wychowania w perspektywie porównawczej uwzględniającej przemiany we współczesnej nauce, kulturze i humanistyce.
BOGUSŁAW BIESZCZAD, Pedagogika i język. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2013.
Wymiary socjalizacji : perspektywa pedagogiczna. Red. BIESZCZAD BOGUSŁAW, ŁOPATKIEWICZ AGATA. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2020.
Reinterpretacje kontekstów wychowania. Red. GAWEŁ ANNA, BIESZCZAD BOGUSŁAW. Kraków : Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.
Czy konflikt międzypokoleniowy jest nieunikniony ?. BIESZCZAD BOGUSŁAW. Katecheta; 0209-1291. 2016 R. 60, nr 1 (440), s. 23-27.
Nowa humanistyka i język współczesnej pedagogiki : interdyscyplinarne przesłania. BIESZCZAD BOGUSŁAW. Filozoficzne Problemy Edukacji; 2545-0948. 2019 R. 2, s. 1-9.
Pedagogika i zwrot językowy : wstęp do problematyki. BIESZCZAD BOGUSŁAW. 2081-2264. 2019 Podstawy Edukacji, 2019, R. 12, s. 47- 65.
Wychowawcze aspekty ojcostwa. BIESZCZAD BOGUSŁAW. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze; 0552-2188. 2020 R. 60, nr 1 (586), s. 3-11.
Wychowanie estetyczne : współczesne dyskursy. BIESZCZAD BOGUSŁAW. W: Reinterpretacja kontekstów wychowania. Red. GAWEŁ ANNA, BIESZCZAD BOGUSŁAW. Kraków : Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016 s. 147-171.
Biograficzny wymiar socjalizacji. BIESZCZAD BOGUSŁAW. W: Wymiary socjalizacji : perspektywa pedagogiczna. Red. BIESZCZAD BOGUSŁAW, ŁOPATKIEWICZ AGATA. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2020 s. 55-85.
Paradygmatyczność pedagogiki polskiej albo ile może być Świętych Graali ?, AGATA ŁOPATKIEWICZ, w: K. WROŃSKA (red.), Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja, Kraków 2019.
Kilka uwag o (językowej) niewspółmierności paradygmatów pedagogiki, AGATA ŁOPATKIEWICZ, "Podstawy Edukacji", 12/2019.
Klauzula generalna dobra dziecka : wsparcie czy przeszkoda w rozwiązywaniu konfliktów na tle rozwodowym?, AGATA ŁOPATKIEWICZ w: M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań 2014.
Wątki "liberal education" w filozofii anarchizmu metodologicznego Paula K. Feyerabenda, AGATA ŁOPATKIEWICZ, "Paedagogia Christiana", 33/2014.
BOGUSŁAW BIESZCZAD, KARINA KOZŁOWSKA, AGATA ŁOPATKIEWICZ, Mediation as a category of humanisticoriented pedagogy, "European Scientific Journal", 1/2014.
O podwójnej problematyczności refleksji w pedagogice na przykładzie badań nad paradygmatem i językiem, BOGUSŁAW BIESZCZAD, AGATA ŁOPATKIEWICZ, „Filozoficzne Problemy Edukacji” (4) 2021.
ul. Batorego 12, 31-135 Kraków
pokój 13
tel. 12 622 39 23