Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

dr hab. inż. Łukasz Tomczyk, prof. UJ

Stanowisko: profesor uczelni
e-mail: lukasz.tomczyk@uj.edu.pl
wizytówka USOS

 

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5652-1433 
Scopus ID: 56780136100
Web of Science ResearcherID: O-2800-2014
Google: https://scholar.google.pl/citations?user=hHnukIsAAAAJ&hl=pl 
Publons: https://publons.com/researcher/1557499/ukasz-tomczyk/peer-review/ 
RG: https://www.researchgate.net/profile/Lukasz_Tomczyk
Zastępca redaktora w czasopiśmie „Education and Information Technologies, IF=2.9, Springer): https://www.springer.com/journal/10639/editors 

 

Wykształcenie: 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicz w Poznaniu - habilitacja, pedagogika (2023)
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Pedagogiczny – doktor nauk społecznych, pedagogika (2017)
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta – doktor filozofii PhDr. (2014)
Uniwersytet Śląski, Wydział Pedagogiki i Psychologii – studia doktoranckie (2008-2012)
Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji – studia magisterskie (2008)

 

Obszary badawcze: 

  • Inkluzja cyfrowa
  • Zachowania ryzykowne wśród młodzieży zapośredniczone przez nowe media (ze szczególnym uwzględnieniem problematycznego użytkowania Internetu)
  • Kształtowanie kompetencji cyfrowych

 

Zrealizowane projekty: 

  • “Analysis and Comparison of Forms and Methods for the Education of Older Adults in the V4 Countries”. Visegrad Fund – Standard Grant No: 21210390 (2012-2013) 
  • „Externalities of use of modern technical teaching resources and applications in e-learning as an important part of the undergraduate training of teachers in the Czech Republic and Poland - their differences, risk limits and threats” 7AMB14PL007 9044/R14/R15 (2014-2015) 
  • „Adult Literacies as Benefit for Inclusion and Equity/ALBIE”, ID: 1352380, Erasmus+ (2016-2018) 
  • „Social media and trust building” Visegrad Fund - Project ID #/Title: 21830123 (2019-2020) 
  • „Smart Ecosystem for Learning and Inclusion- SELI”  ERANet-LAC 3rd Multi-Thematic Joint Call 2017/2018) ERANet17/ICT-0076 SELI. (2019-2020).  
  • “The characteristics of digital piracy among university students in North Cyprus: An exploratory study” (2020 – current). Funding: Eastern Mediterranean University. Faculty of Arts & Sciences. Grant number: ETK00-2020-0120 
  • “DANUBE / Development of new andragogical diagnostic approaches and interventions of the adult docility phenomenon” Erasmus+ KA2. Project number: 2020-1-SK01-KA204-078313 (2020 – current) 
  • COST Action CA16207 European Network for Problematic Usage of the Internet 
  • EU KIDS Online 

 

Wybrane publikacje: 

Tomczyk, Ł. (red.), New Media Pedagogy: Research Trends, Methodological Challenges and Successful Implementations, Springer 2023.

Tomczyk, Ł., Limone, P., Guarini, P., (2023). Evaluation of modern educational software and basic digital competences among teachers in Italy. doi:10.1080/14703297.2023.2173632

Tomczyk, Ł., & Lizde, E. S. (2022). Nomophobia and Phubbing: Wellbeing and new media education in the family among adolescents in Bosnia and Herzegovina. Children and Youth Services Review, 137, 106489. doi:10.1016/j.childyouth.2022.106489 IF=2.393 

Tomczyk, Ł., & Walker, C. (2021). The emergency (crisis) e-learning as a challenge for teachers in Poland. Education and Information Technologies, 26(6), 6847–6877. doi:10.1007/s10639-021-10539-7 IF=2.9 

Bayraktar, F., & Tomczyk, Ł. (2021). Digital Piracy among Young Adults: The Role of Values and Time Perspectives. Sustainability, 13(16), 9140. doi:10.3390/su13169140 IF=3.251 

Tomczyk, Ł., Jáuregui, V. C., de La Higuera Amato, C. A., Muñoz, D., Arteaga, M., Oyelere, S. S., … Porta, M. (2020). Are teachers techno-optimists or techno-pessimists? A pilot comparative among teachers in Bolivia, Brazil, the Dominican Republic, Ecuador, Finland, Poland, Turkey, and Uruguay. Education and Information Technologies, 26(3), 2715–2741. doi:10.1007/s10639-020-10380-4 IF=2.91  

Tomczyk, Ł. (2020). Skills in the area of digital safety as a key component of digital literacy among teachers. Education and Information Technologies, 25(1), 471–486. doi:10.1007/s10639-019-09980-6 IF=2.91  

Eger, L., Egerová, D., Tomczyk, L., Krystoň, M., & Czeglédi, C. (2020). Facebook for Public Relations in the higher education field: a study from four countries Czechia, Slovakia, Poland and Hungary. Journal of Marketing for Higher Education, 1–21. doi:10.1080/08841241.2020.1781737 IF=2.375  

Tomczyk, Ł. (2019). The Practice of Downloading copyrighted files among adolescents in Poland: Correlations between piracy and other risky and protective behaviours online and offline. Technology in Society, 58, 101137. doi:10.1016/j.techsoc.2019.05.001 IF=1.67  

Tomczyk, L., Eliseo, M. A., Costas, V., Sanchez, G., Silveira, I. F., Barros, M.-J., … Oyelere, S. S. (2019). Digital Divide in Latin America and Europe: Main Characteristics in Selected Countries. 2019 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). doi:10.23919/cisti.2019.8760821  

Tomczyk, Ł. (2019). What Do Teachers Know About Digital Safety? Computers in the Schools, 36(3), 167–187. doi:10.1080/07380569.2019.1642728 SJR=0.382  

Tomczyk, Ł., Solecki, R. (2019). Problematic Internet Use and Protective Factors Related to Family and Free Time Activities among Young People. (2019). Educational Sciences: Theory & Practice, 19(3). doi:10.12738/estp.2019.3.001 SJR=0.208 

Tomczyk, Ł., & Selmanagic-Lizde, E. (2018). Fear of Missing Out (FOMO) among youth in Bosnia and Herzegovina - Scale and selected mechanisms. Children and Youth Services Review, 88, 541–549. doi:10.1016/j.childyouth.2018.03.048 IF=1.38  

Eger, L., Klement, M., Pisoňová, M., & Petrová, G. (2018). Different user groups of university students and their ict competence: evidence from three countries in central Europe. Journal of Baltic Science Education, 17(5), 851. IF=0.638  

Tomczyk, Ł., & Wąsiński, A. (2017). Parents in the Process of Educational Impact in the Area of the Use of New Media by Children and Teenagers in the Family Environment. TED EĞİTİM VE BİLİM. doi:10.15390/eb.2017.4674 IF=0.352 

Tomczyk, Ł. (2017). Cyberbullying in 2010 and 2015 - A perspective on the changes in the phenomenon among adolescents in Poland in the context of preventive action. Children and Youth Services Review, 75, 50–60. doi:10.1016/j.childyouth.2017.02.017 IF=0.969  

Tomczyk, Ł., Szotkowski, R., Fabiś, A., Wąsiński, A., Chudý, Š., & Neumeister, P. (2017). Selected aspects of conditions in the use of new media as an important part of the training of teachers in the Czech Republic and Poland - differences, risks and threats. Education and Information Technologies, 22(3), 747–767. doi:10.1007/s10639-015-9455-8 SJR=0.403 

Eger, L., Pisoňová, M., & Tomczyk, Ł. (2017). Development programs for head teachers in four Central European countries: an international comparison. International Journal of Management in Education, 11(1), 25. doi:10.1504/ijmie.2017.10000648 SJR=0.209  

Tomczyk, Ł., & Kopecký, K. (2016). Children and youth safety on the Internet: Experiences from Czech Republic and Poland. Telematics and Informatics, 33(3), 822-833. doi:10.1016/j.tele.2015.12.003 IF=3.39  

Wąsiński, A., & Tomczyk, Ł. (2015). Factors reducing the risk of internet addiction in young people in their home environment. Children and Youth Services Review, 57, 68–74. doi:10.1016/j.childyouth.2015.07.022 IF=1.27 

 

Nagrody i wyróżnienia: 

  • Stypendium im. M. Bekkera (Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej) - 18 miesięcy (PPN/BEK/2020/1/00176) zapewniające finansowanie badań we włoskim Uniwersytecie w Maceracie pod opieką prof. Laury Fedeli 
  • „Stypendium dla wybitnych młodych naukowców” przyznane przez Ministra Nauki
  • i Szkolnictwa Wyższego na okres 2018-2020 (36 miesięcy - 443/STYP/12/2017) 
  • Wyróżnienie Rektora UP za wybitny dorobek naukowy (lider 2019). 
  • Wyróżnienie Rektora UP za wybitny dorobek naukowy (lider 2018). 
  • Nagroda Rektora UP III Stopnia (2018). 
  • Nagroda Dziekana Wydziału Pedagogicznego UP za osiągnięcie pierwszego miejsca
  • w wydziałowym procesie oceny parametrycznej za 2015 rok. 
  • Nagroda indywidualna I stopnia Rektora PWSZ za osiągnięcia dydaktyczne
  • i organizacyjne w roku akademickim 2013/2014. 
  • Nagroda indywidualna I stopnia Rektora PWSZ za osiągnięcia dydaktyczne
  • i organizacyjne w roku akademickim 2012/2013. 
  • Nagroda indywidualna I stopnia Rektora PWSZ za osiągnięcia organizacyjne w roku akademickim 2011/2012. 
  • Stypendium dla najlepszego doktoranta w roku akademickim 2011/2012 - Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (L. dz. 6/2011/2012)