Celem projektu jest przeprowadzenie badań dotyczących bezpieczeństwa cyfrowego nauczycieli wspólnie z nowo powołanym międzynarodowym zespołem specjalistów z zakresu pedagogiki mediów z Hiszpanii i Włoch. Cel badań jest powiązany z kontynuacją działań podjętych w trakcie stypendium Bekkera we włoskim Uniwersytecie w Maceracie.
Nowy projekt w Instytucie Pedagogiki - NAWA: Cyfrowo bezpieczny Nauczyciel
Celem projektu jest przeprowadzenie badań dotyczących bezpieczeństwa cyfrowego nauczycieli wspólnie z nowo powołanym międzynarodowym zespołem specjalistów z zakresu pedagogiki mediów z Hiszpanii i Włoch. Cel badań jest powiązany z kontynuacją działań podjętych w trakcie stypendium Bekkera we włoskim Uniwersytecie w Maceracie.
Zakres tematyczny projektu, odnoszący się do wzmacniania bezpieczeństwa cyfrowego przyszłych i obecnych nauczycieli, wynika wprost z wyzwań cywilizacyjnych oraz jest bezpośrednim postulatem, jaki wyłonił się z wcześniejszych działań kierowanych przez doktora Ł. Tomczyka. Konieczność wzmacniania bezpieczeństwa cyfrowego została zidentyfikowana jako rekomendacja wynikająca z: analizy materiałów zastanych, których efektem była międzynarodowa publikacja „Digital Literacy for Teachers” (https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-19-1738-7 ) , jak również wyników badań ilościowych „Digital Competences of Pre-service Teachers in Italy and Poland” (https://link.springer.com/article/10.1007/s10758-022-09626-6).
Wzmacnianie bezpieczeństwa cyfrowego w ekosystemie szkolnym jest jednym z naczelnych wyzwań pedagogiki mediów. Działanie to jednak zawiera obecnie kilka luk empirycznych oraz edukacyjnych. Jedną z widocznych luk występujących w Polsce oraz innych europejskich krajach jest brak aktualnych danych na temat skali zjawiska cyberagresji i cyberprzemocy ukierunkowanej na nauczycieli. Obszar ten nie został w Polsce wystarczająco zdiagnozowany i może być klasyfikowany jako tematyka tabu.
Projekt Cyfrowo Bezpieczny Nauczyciel jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (BPN/BKK/2022/1/00007). Wartość projektu to 102 000 PLN.