dr hab. Dorota Gierszewski

Stanowisko: adiunkt

Zakład Pedagogiki Społecznej i Andragogiki

tel. 12 622 39 27

e-mail: d.gierszewski@uj.edu.pl

wizytówka USOS

 

 

Zainteresowania naukowo-badawcze:

  • andragogika
  • geragogika
  • edukacja obywatelska dorosłych
  • sektor organizacji pozarządowych

 

Staże:

Zagraniczne:

  • 1997/1998 Georg-August-Universität, Göttingen, Kierunek Nauki społeczne-Pedagogika
  • 2002 Humboldt-Universität, Berlin, Kierunek Pedagogika dorosłych i dalsze kształcenie

 

Wykaz ważniejszych publikacji:

Monografie:

  • Civic Education in the context of migration. Red. E. Bobrowska, D. Gierszewski, J. Kluzowicz, Jagiellonian University Press, Kraków 2018.
     
  • Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

  • Edukacja obywatelska dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Red. D. Gierszewski, H. A. Kretek, Racibórz 2015.

  • D. Barwińska (D. Gierszewski), Edukacja międzykulturowa w dwunarodowych stowarzyszeniach w świetle badań w Polsce i w Niemczech. Biblioteka Edukacji Dorosłych Tom 40, Wyd. Naukowe Novum, Płock 2007.

  • Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. Red. T. Aleksander, D.Barwińska (D. Gierszewski)/, ITE-PIB Kraków-Radom 2007.

Rozdziały w pracach zbiorowych:

  • Współczesny patriotyzm obywatelski. Uczenie się w społeczności lokalnej i praktyczne implementacje. W: M. Durzewska, Henryk. A. Kretek (red.), Obywatel w aspekcie fenomenologicznym. Racibórz 2016, s. 179-187.
     
  • Zaangażowanie obywatelskie - przykry obowiązek czy zaszczytna powinność? Percepcja i konsekwencje dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. W: D. Gierszewski, H. A. Kretek (red.), Edukacja obywatelska dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Racibórz 2015.
  • Local Community Development as an Expression of Involvement in Various Forms of Active Citizenship, W: M. Radovan, M. Kościelniak (red.), Learning and education in community: the role of schools and community organizations, Ljubljana 2015.
  • Organizacyjne uczenie się – między teorią a praktyką. W: Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian. Materiały II Zjazdu Andragogicznego Toruń, 15-16.05.2013 BED Tom 45, E. Skibińska, H. Solarczyk-Szwec, A. Stopińska-Pająk (red.)  ATA, WSGwB, Warszawa-Bydgoszcz 2014.
  • Civic education as a foundation of strong democratic society W:  Lifelong Learning Today. New Areas, Contexts, Practices. (red.) M.  Radovan, M. Kościelniak, Kraków 2013.
  • Wzmacnianie aktywności społeczeństwa obywatelskiego poprzez animację społeczno-kulturową W: Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki (red.) D. Kubinowski, U. Lewartowicz, Lublin 2013.
  • Von kultureller Diversität zum interkulturellen Lernen in binationalen Nicht-Regierungs-Organisationen. Empirische Befunde. W: Organisation und kulturelle Differenz. Diversity, Interkulturelle Öffnung, Internationalisierung (red.) M. Goelich, S.M. Weber, H. Öztürk, N. Engel/, Wiesbaden 2013.
  • Perspektywy edukacji w ramach ekonomii społecznej W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej (red.) E. Solarczyk-Ambrozik/, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2013.
  • Społeczeństwo obywatelskie- edukacja- teraźniejszość. W: Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych. Ku społecznej jedności. (red.) Z. Szarota/,UP Kraków,  Kraków 2012.
  • Möglichkeiten und Barrieren der grenzüberschreitenden Kulturkooperation. Możliwości i bariery transgranicznej współpracy kulturalnej. W: Gemeinsame Wege? Transformation in Deutschland und Polen. Wspólne drogi? Transformacja w Polsce i w Niemczech (red.) E. Bojenko-Izdebska, K. Mazurek, W. Priesmeyer-Tkocz/, Berlin 2012.
  • Kształtowanie zaangażowania społecznego niezbędnym celem edukacji obywatelskiej W: Polityka i badania oświatowe w Niemczech i w Polsce (red.) M. S. Szymański, W. Hörner, Warszawa 2011.
  • Aktywność seniorów formą obrony przed zagrożeniem wykluczeniem społecznym. W: (red.) A. Fabiś, M. Muszyński, Społeczne wymiary starzenia się, Bielsko-Biała 2011.
  • Partnerstwo społeczne jako czynnik integracji podmiotów działających na rzecz kultury w środowisku lokalnym. W: Aktywizacja kulturalno-oświatowa i społeczno -gospodarcza środowisk lokalnych, (red.) J. Bomba, J. Hampel, Siedlce 2010.
  • Nieformalne uczenie się w procesie całożyciowej edukacji - w kontekście niemieckiej debaty (w:) Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie. r/ed. A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk/, WSA, Bielsko-Biała 2010.
  • Obszary aktywności obywatelskiej dorosłych W: Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, (red.) T. Aleksander Tom 1. Wyd. Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2010.
  • Kształcenie polityczne dorosłych w Niemczech. Historia, rozwój myśli, perspektywy. W: (red.) A. Fabiś, B. Cyboran, Dorosły w procesie kształcenia. Biblioteka Edukacji Dorosłych, WSA, Bielsko-Biała, Zakopane 2009.
  • Uczenie nieformalne i incydentalne w procesie całożyciowego uczenia się dorosłych. W: (red.) M. Pakuła, A. Dudak, Edukacja ustawiczna dorosłych w europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń. Wyd. UMCS, Lublin 2009.
  • Die wachsende Bedeutung der bürgergesellschaftlichen Bildung in Polen. W: Politische Bildung in Mittelosteuropa. Eine Annäherung an Polen, Tschechen und Ungarn, (red.) N. Hoffman, M. Nikzentaitis-Stobbe. MitOst 2008.
  • Stowarzyszenie jako komponent społeczeństwa obywatelskiego. W: Dyskursy Młodych Andragogów 9, (red.) M. Olejarz, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.
  • Wolontariat seniorów źródłem aktywnego życia społecznego - na tle doświadczeń niemieckich. W: Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów. BGS Biblioteka Gerontologii Społecznej Tom I (red.) A. Fabiś, Bielsko Biała 2008.
  • Aktywność społeczna młodzieży akademickiej. W: Studenci we wspólnocie akademickiej (red.) D. Skulicz, Wyd. UJ, Kraków 2007.
  • Aktywne życie w starości - samorealizacja osób starszych w Niemczech. W: Instytucjonalne wsparcie seniorów - rozwiązania polskie i zagraniczne (red.) A. Fabiś, WSA Bielsko-Biała 2007.
  • Kształcenie w miejscach pamięci a społeczeństwo wiedzy. Pedagogika miejsc pamięci (Gedenkstättenpädagogik) W: Nauczyciel andragog w społeczeństwie wiedzy (red.) W. Horyń, J. Maciejewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.
  • Engagement- und Demokratieförderung - eine Aufgabe der Bildungsinstitutionen. W: Bürgerschaftlliche Bildung und Erziehung. (red.) F.W. Busch, W. Hörner, M. Szymański/, BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg 2007.
  • Edukacja kształtująca tożsamość narodową (na przykładzie mniejszości niemieckiej) W: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji (red.) A. Fabiś, GWSP Mysłowice 2007.
  • Pluralizm kulturowy wyzwaniem dla andragogiki? W: Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych (red.) T. Aleksander, D. Barwińska, ITE-PIB Kraków-Radom 2007.
  • Europäische Bildung und Erziehung in Europaclubs. W: Europa im Schulalltag. Beiträge aus internationaler Perspektive (red.) S. Jobst, Logos Berlin 2006.
  • Dwunarodowe stowarzyszenia jako animatorzy zasad współżycia w wielokulturowych społeczeństwach. W: Teoretyczne i praktyczne aspekty edukacji kulturalnej oraz oświaty dorosłych, (red.) T. Aleksander, Wyd. UJ Kraków 2006.
  • Międzykulturowe uczenie się wyzwaniem dla edukacji dorosłych. W: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Tom II. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych. (red.) A. Fabiś, GWSP Mysłowice-Zakopane 2005.
  • Edukacja pozaszkolna wobec wyzwań integracji europejskiej. W: Idea integracji a wychowanie. Ku pedagogice integralnej. (red.) B. Jodłowska, Impuls Gliwice-Kraków 2004.
  • Wybrane aspekty edukacji międzykulturowej w kształceniu andragogicznym. W: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Tom I. Andragogika jako przedmiot akademicki. (red.) A. Fabiś, GWSP Mysłowice-Zakopane 2004.
  • Przemiany w świadomości Niemców jako rezultat wymiany kulturalnej, W: (red.) J. Kargul, Dyskursy Młodych Andragogów 3, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2002.
  • Rola Stowarzyszenia Wspierającego Pobyty Naukowe Studentek i Studentów Polskich w Niemczech w edukacji dorosłych, W: (red.) J. Kargul, Dyskursy Młodych Andragogów 2, WSP, Zielona Góra 2001.

Artykuły:

  • Znaczenie koncepcji governance w animowaniu społeczności lokalnych, W: Rocznik Dyskursy Młodych Andragogów 2017 nr 18, s. 303-314.
     
  • Problematyka wychowania dla pokoju w założeniach i praktyce edukacji obywatelskiej w Niemczech. W: Edukacja Dorosłych 2016 nr 1, s. 111-123.
     
  • Idee republikańskie i ich znaczenie dla rozwoju aktywności obywatelskiej W: Rocznik Andragogiczny Vol 21, 2014.
  • Dimensionen sozialer Gerechtigkeit im polnischen Bildungswesen. W: „Bildung und Erziehung" 67. Hg., Heft 3/September 2014.
  • Przestrzenie uczenia się dorosłych w ramach rewitalizacji społecznej, B. Cyboran, D. Gierszewski W: Studia dydaktyczne 2014.
  • Organizacyjne uczenie się – między teorią a praktyką. Stan i perspektywy dyskursu na temat organizacyjnego uczenia się w Niemczech. W: Edukacja dorosłych 2013 nr 2
  • Edukacja na rzecz demokratycznego społeczeństwa. W: Edukacja dorosłych nr 2 (65)2011.
  • Edukacja dorosłych w zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie europejskim. W: Edukacja dorosłych Nr 1-4/2007.
  • Europa w praktyce pedagogicznej: Czechy, Niemcy, Polska „Kwartalnik Pedagogiczny" 2006/1.
  • Deutsch-polnicher Jugendaustausch als Beitrag zu einer Europa-orientierten Erziehung. „Bildung und Erziehung" 57. Jg. Heft 2/Juni 2004.
  • Kongres Polsko-Niemieckich i Niemiecko-Polskich Towarzystw „Polacy i Niemcy wspólnie w zjednoczonej Europie", Kraków 16-18.05.2003. „Rocznik Andragogiczny" 2003.
  • Działalność stowarzyszenia społecznego na rzecz zbliżenia między narodami (na przykładzie rozpoznań badawczych Polsko-Niemieckiego Stowarzyszenia Naukowo-Kulturalnego GFPS-Polska), „Edukacja Dorosłych" 2001/1.

Inne:

  • Edukacja międzykulturowa w międzynarodowej wymianie młodzieży. W: Info biuletyn informacyjny Polsko -Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Nr 1 (20)/2008, Interkulturelle Erziehung im internationalen Jugendaustausch. W: Informationsbulletin der Deutsch-Polnischen Jugendwerks. Nr 1(20)/2008.
  • Bürgerschaftliche Bildung als Grundlage der Demokratie, „TiBi Trends in Bildung international" Nr. 15 Januar 2007, http:// www.dipf.de/publikationen/tibi.htm

 

Prowadzone dotychczas przedmioty:

  • Andragogika
  • Animacja kulturalna w praktyce społecznej
  • Działalność społeczno-kulturowa w perspektywie porównawczej
  • Edukacja całożyciowa
  • Edukacja interkulturowa
  • Edukacja międzykulturowa
  • Gerontopedagogika
  • Instytucje obywatelskie
  • Instytucje społeczeństwa obywatelskiego
  • Kondycja społeczeństwa obywatelskiego
  • Kultur und Gesellschaft
  • Lektorium: człowiek dorosły
  • Metodyka organizacji imprez społeczno-kulturowych
  • Obywatel w społeczeństwie obywatelskim
  • Pedagogika porównawcza
  • Podstawy animacji społeczno-kulturowej
  • Politische Bildung
  • Praca społeczno-opiekuńcza z osobami starszymi
  • Problemy współczesnego społeczeństwa polskiego
  • Projekt międzynarodowy- e-learning
  • Projektowanie działań społeczno-kulturowych
  • Seminarium dyplomowe
  • Seminarium magisterskie
  • Społeczeństwo wielokulturowe
  • Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji kultury
  • Współczesne kierunki andragogiki
  • Współczesne tendencje w animacji kultury
  • Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej

 

Członkostwo:

  • Kuratorium (ciało doradcze) Wyższej Szkoły w Berlinie
  • Fundacja Internationaler Bund Polska członek Rady Fundacji

 

Motto:

W teraźniejszości drzemie cała tajemnica. Jeśli szanujesz dzień dzisiejszy, możesz go uczynić lepszym. A kiedy ulepszysz teraźniejszość, wszystko to, co nastąpi po niej, również stanie się lepsze. Paulo Coelho