Wykształcenie
- Dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
- Studia podyplomowe: Zarządzanie instytucją oświatową w zreformowanym systemie edukacji
- Całościowy /czteroletni/ kurs psychoterapii systemowej
Zainteresowania naukowo-badawcze
- Młodzież nieprzystosowana społecznie w obszarze oddziaływań resocjalizacyjnych
- Problemy readaptacji społecznej młodzieży opuszczającej placówki wychowawcze i resocjalizacyjne
- Konstruowanie modeli wsparcia dla rodzin w kryzysie ze szczególnym uwzględnieniem adolescentów
Udział w projektach (realizacja zakończona)
- Grant promotorski KBN nr 10703132/3899. Realizowany w latach: 2007-2008.
- Funkcja: wykonawca; kierownik: prof. dr hab. Franciszek Wojciechowski
- kwota dofinansowania: 13 000 zł.
- Diagnoza sytuacji rodzinnej i społecznej eurosierot z woj. świętokrzyskiego. Tworzenie systemu wsparcia w celu przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji; Projekt z PO KL, Priorytet VII; nr PI/7.2/PO KL. Realizowany w latach: 2009-2010.
- Funkcja: koordynator ds. badań.
- Zadania w ramach funkcji:
- przygotowanie procesu badawczego/ metodologii badań,
- opracowanie narzędzia badawczego,
- rekrutacja i szkolenie 60 ankieterów,
- nadzorowanie realizacji/przebiegu procesu badawczego,
- opracowanie i analiza wyników oraz opracowanie monografii podsumowującej realizację projektu.
- Zadania w ramach funkcji:
- Rezultaty:
- monografia podsumowująca realizację projektu: A. Dąbrowska,(2011),Sytuacja rodzinna i społeczna dzieci rodziców migrujących zarobkowo z województwa świętokrzyskiego, ss. 282.
- monografia A. Dąbrowska, (2016), Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających. Holistyczny model wsparcia, ss. 354.
- Otrzymane dofinansowanie w kwocie: 679 000zł.
- Drogowskaz życiowy. Projekt innowacyjny, testujący. Realizowany w latach: 2011-2013;
- Cel: opracowanie (na podstawie zdiagnozowanej sytuacji życiowej oraz zasobów wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, zakładów poprawczych i ochotniczych hufców pracy) innowacyjnej metody edukacyjno-wychowawczej (nazwanej: innowacyjnymi oddziaływaniami resocjalizacyjnymi - IOR) w pracy z nieletnimi w warunkach izolacji, a następnie sprawdzenie (testowanie) i określenie jej skuteczności na podstawie wyników eksperymentu pedagogicznego.
- Projekt o zasięgu regionalnym, obejmujący jedno województwo (świętokrzyskie), finansowany ze środków nie przeznaczonych na naukę. Realizacja finansowana z budżetu Świętokrzyskiego Biura Rozwoju Regionalnego oraz EFS - w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; Priorytet IX, Działanie 7.1 - rozwój kompetencji społecznych w regionach. Projekt składał się z obowiązkowych etapów: a/diagnoza problemu społecznego, b/opracowanie innowacji, c/testowanie skuteczności opracowanego produktu.
- Funkcja: kierownik projektu.
- Zadania w ramach funkcji:
- przygotowanie procesu badawczego/ metodologii badań,
- dobór oraz opracowanie narzędzi badawczych,
- opracowanie innowacyjnych oddziaływań resocjalizacyjnych (IOR),
- rekrutacja i szkolenie wychowanków oraz pracowników do etapu testowania innowacyjnych oddziaływań resocjalizacyjnych (wśród ponad 300 adolescentów nieprzystosowanych społecznie, przebywających w MOW, MOS, ZP, OHP),
- przygotowanie i nadzorowanie realizacji/przebiegu etapów projektu (diagnoza sytuacji życiowej, opracowanie metody edukacyjno-wychowawczej, testowanie metody - eksperyment pedagogiczny),
- opracowanie i analiza wyników badań przed oraz po etapie testowania /eksperymentu pedagogicznego,
- opracowanie autorskiej monografii podsumowującej realizację projektu,
- przygotowanie i prowadzenie konferencji naukowej, prezentującej rezultaty eksperymentu pedagogicznego,
- opracowanie publikacji współautorskiej z zakresu metod resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie,
- przygotowanie dwóch artykułów naukowych, upowszechniających rezultaty realizacji projektu w zakresie innowacyjnych metod pracy o charakterze edukacyjno-wychowawczym z nieletnimi.
- Zadania w ramach funkcji:
- Rezultaty:
- monografia autorska Innowacyjne Oddziaływania Resocjalizacyjne. Autorski model pracy edukacyjno-wychowawczej z nieletnimi. Dąbrowska A., (2014). Innowacyjne oddziaływania resocjalizacyjne. Autorski model pracy edukacyjno-wychowawczej z nieletnimi. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-18001-1, s.150.
- publikacja zawierająca wyniki eksperymentu pedagogicznego (etapu testowania wśród wychowanków MOW - skuteczności innowacyjnych oddziaływań resocjalizacyjnych),
- monografia współautorska: Ambrozik W., Dąbrowska A., (red.), (2014). Innowacje w resocjalizacji. Warszawa: Wyd. Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, ISBN 978-83-62902-16-3, s. 128.
- Otrzymane dofinansowanie w kwocie: 1 980 000 zł.
Staże
- 2014 r. - Erasmus+, Daugavpils University (Uniwersytet Pedagogiczny), Łotwa.
Wykaz ważniejszych publikacji
Monografie
- Dąbrowska A., (2009). Pedagogiczne aspekty percepcji siebie i przestrzeni życiowej przez dorastających z dysfunkcjonalnych środowisk rodzinnych. Kielce: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Umiejętności w Kielcach, ISBN 978-83-60880-81-4, s. 326.
- Dąbrowska A., (2011). Wizja perspektywicznego życia u dorastających z dysfunkcjonalnych środowisk rodzinnych. Ostrowiec Świętokrzyski: Wydawnictwo Stowarzyszenie Nauka Edukacja Rozwój, ISBN 978-83-89466-33-4, s. 158.
- Dąbrowska A., (2016). Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających. Holistyczny model wsparcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-18966-2, s. 325.
- Dąbrowska A., Szumilas Ewa M. (2017). Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole. Seria Profilaktyka. Warszawa: Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN. Wydanie I (on-line).
- Dąbrowska A., Gołek B., Szumilas Ewa M. (2018). Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole. Seria Profilaktyka. Warszawa: Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN. Wydanie II (on-line) rozszerzone.
Publikacje pod redakcją
- Ambrozik W., Dąbrowska A., (red.), (2014). Innowacje w resocjalizacji. Warszawa: Wyd. Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, ISBN 978-83-62902-16-3, s. 128. 5pkt.
- Skuza A., Pierścińska-Maruszewska A., Dąbrowska A.,(red.) (2014). Profilaktyka społeczna w rodzinie i szkole. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyd. Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, ISSN 2081-3767, s. 185. 5 pkt.
Rozdziały w pracach zbiorowych
- Dąbrowska A., (2009). Percepcja ustosunkowań adolescentów do rodziców w świetle pomiaru Metody Analizy Środowiska Rodzinnego autorstwa Marii Ryś [w:] Rodzina wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych J. Gorbaniuk, B. Parysiewicz (red.). Lublin: Wyd. Katolicki Uniwersytet Lubelski, ISBN 978-83-7363-841-9, s.269-278. 5 pkt.
- Lis G., Szpringer M., Karyś J., Formella Z., Skawiński D., Dąbrowska A., (2011). Resignation from the treatment of patients with alcohol dependence – the direction of further degradation [w:] M. Szpringer, G. Nowak-Starz (red.), Health Disorders. Kielce: Wyd. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, ISBN 978-83-913652-8-1, s. 36-62. 5 pkt.
- Trafiałek E., Dąbrowska A., (2012). Charakter i stopień zaburzeń nieprzystosowania społecznego dorastających z dysfunkcjonalnych środowisk rodzinnych [w:] J. Sztumski (red.), Pokolenie wygranych? Katowice: Wyd. Naukowe „Śląsk” Sp. Z o.o, ISBN 978-83-7164-738-3, s. 265-292. 5
- Dąbrowska A., (2009). Kobieta w systemie współcześnie uznawanych wartości [w:] T. Sakowicz, K. Gąsior, (red.), Kobieta w rodzinie-nadzieje i zagrożenia. Kielce: Wyd. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, ISNN 978-837273-816-5, s.16-33. 5 pkt.
- Dąbrowska A., (2011). Style funkcjonowania dorastających z dysfunkcjonalnych środowisk rodzinnych w sytuacjach problemowych [w:] J. Sośnicka, J. Dobrołowicz (red.). Troska o Innego Kielce: Towarzystwo Naukowe oraz Uniwersytet Jana Kochanowskiego, ISSN 1233-6688, s. 379-390. 5 pkt.
- Kieszkowska, A. Dąbrowska A., (2014). Przywracanie zaburzonej równowagi między dążeniem jednostki resocjalizowanej do utrzymania własnej autonomii, a oczekiwaniami społeczeństwa [w:] I. Bieńkowska, I. Fajfer-Kruczek (red.), Resocjalizacja Probacja; Praca Penitencjarna – Tom I. Cieszyn: Wyd. Arka, ISBN 978-83-931587-4-4, s. 97-114. 5 pkt.
- Dąbrowska A. (2014). Percepcja własnej sytuacji życiowej przez jednostki nieprzystosowane społecznie na przykładzie wychowanków MOS, MOW i ZP [w:] I. Bieńkowska, I. Fajfer-Kruczek (red.), Resocjalizacja Probacja; Praca Penitencjarna – Tom I. Cieszyn: Wyd. ARKA, ISBN 978-83-931587-4-4, s.121-137. 5 pkt.
- Szpringer M., Dąbrowska A., Kosecka J., Surowiec M., (2014). Uczestnictwo w programach profilaktycznych i oczekiwania względem profilaktyki w opinii młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych [w:] A. Skuza, A. Pierścińska-Maruszewska, A. Dąbrowska A., Profilaktyka społeczna w rodzinie i szkole. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyd. Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, ISSN 2081-3767, s. 63-78. 5 pkt.
- Kieszkowska A., Dąbrowska A., (2014). Inkluzywno - katalaktyczny wymiar procesu resocjalizacji nieletnich [w:] W. Ambrozik, A. Dąbrowska (redakcja naukowa). Innowacje w resocjalizacji. Warszawa: Wyd. Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, ISBN 978-83-62902-16-3, s. 128. 5 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Examining the roles performed by a child in alcoholic families, [w:] Gumanitarnyj Korpus, Wypusk 6.Kijów: Wyd. Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. M.P. Dragomanowa, ISBN 978-966-924-255-6, s. 244-252; Współautorstwo: dr. hab. M. Ryś, UKSW; mgr M. Dobrowolska-Wesołowska, WSBiP. 5 pkt.
- Ryś M., Dąbrowska A., Wesołowska M., (2016). Educational Attitudes and Social Competences and Hope for Success of Adolescent Children. Rumunia, Albi Iulia: “The Journal of Learning, Development and Community”, Numer 1, ISSN 2537-4354, s. 67-77. 5 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Rodzina w ujęciu teorii systemowej. Relacje interpersonalne w rodzinach migracyjnych. Ukraina, Chersoń: “Theoretical and applied researches in the field of pedagogy, psychology and social sciences”, ISSN 978-966-916-105-5, s. 10-18. 5 pkt.
- Dąbrowska A., Dobrowolska-Wesołowska M., (2016). Family in times of change. Selected aspects of migrant families against the background of socio-cultural transformation of the European Union. Czechy,: “AD ALTA: Journal Of Interdisciplinary Research”, Tom 6. ISSN 1804-7890, s. 294-302. 5 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Rodzina rozłączona przestrzennie w obszarze wsparcia instytucjonalnego. Kontekst systemowy; Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, IX Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny: Ku życiu wartościowemu. Idee-koncepcje-praktyki. Złożony do druku 5 pkt.
- Dąbrowska A., (2017). Readaptacja społeczna osób wykolejonych przestępczo w kontekście stosowania alternatywnych form wsparcia na przykładzie programu "Teatr, Mama i Ja" [w:] A. Barczykowska, M. Muskała (red.), Horyzonty Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Poznań: Wyd. UAM, ISBN 978-83-232-3236-0; ISSN 0083-4254, s. 515-525. 5 pkt.
Artykuły w czasopismach z listy MNiSW
- Dąbrowska A., (2009). Rodzina patologiczna w przestrzeni życiowej młodych – dorastających. „Studia nad Rodziną”, (24-25) 2009/Rok XIII, ISSN 1429-2416, s. 205-213. 6 pkt.
- Dąbrowska A., (2010). Znaczenia miłości dla jednostki, rodziny i społeczeństwa. „Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et ratio” 4(4) 2010, ISSN 2082-7067, s. 68-71. 0 pkt.
- Szpringer M., Dąbrowska A., (2011). Misja dziadków w rodzinach XXI wieku – nowe role, wyzwania, oczekiwania. „Studia nad Rodziną”, 15 1-2 (28-29), ISSN 1429-2416, s. 247-254. 6 pkt.
- Dąbrowska A., (2011). Hierarchia współcześnie preferowanych wartości na przykładzie rodzin dysfunkcjonalnych i prawidłowo funkcjonujących [w:] J. Jęczeń, M.Z. Stepulak (red.), Wartość i dobro rodziny. Lublin: Wyd. Katolicki Uniwersytet Lubelski, ISBN 978-83-7702-260-3, s. 277-285. 5 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Rodzina transnarodowa w percepcji dzieci i dorastających – analiza porównawcza. Prezentacja wyników badań. „Studia Edukacyjne”, Numer 39, ISBN 978-83-232-0000-0. ISSN 1233-6688. s. 249-269. 13 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Rodzina transnarodowa. Pozytywne i negatywne konsekwencje rozłąki przestrzennej. „Przegląd Naukowo – Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Numer 30, ISSN 1899-3524, s. 327-337. 9 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Innowacyjne oddziaływania resocjalizacyjne (IOR) – autorski model wsparcia dla nieletnich. „Przegląd Naukowo – Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Numer 28, ISSN 1899-3524, s. 251-260. 9 pkt.
- Kieszkowska A., Dąbrowska A., (2016). Zaburzona socjalizacja a funkcjonowanie nieletnich w środowisku społecznym - prezentacja wybranych wyników badań. „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Numer 28, ISSN 1899-3524, s. 251-261. 9 pkt.
- Giza T., Dąbrowska A., (2016). Potrzeby edukacyjne młodzieży niedostosowanej społecznie oraz ich zaspokajanie - na podstawie edukacyjno-wychowawczego modelu pracy z nieletnimi. „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Numer 31, ISSN 1899-3524, s. 213-230. 9 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Rola szkoły oraz instytucji edukacyjnych ukierunkowana na działalność w obszarze zapewniania pomocy i wsparcia uczniom z rodzin migracyjnych. „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Numer 32, ISSN 1899-3524, s. 201-211. 9 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Wybrane modele wsparcia społecznego dla rodzin w kryzysie. Rekomendacje dla działań pomocowych ukierunkowanych na rodziny migracyjne. „Studia nad rodziną”, Numer 36, ISSN 1429-2416, s. 115-132. 8 pkt.
- Dąbrowska A., (2016). Rodzina transnarodowa. Pozytywne i negatywne konsekwencje rozłąki przestrzennej. „Przegląd Naukowo – Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Numer 30, ISSN 1899-3524, s. 327-338. 9 pkt.
- Dąbrowska A., 2016., Recenzja książki Zygmunta Baumana pt. Obcy u naszych drzwi. „Studia Edukacyjne”, Numer 40, ISBN 978-83-232-0000-0. ISSN 1233-6688, s. 435-446, 1 pkt.
- Dąbrowska A., Banach-Marek J. (2017). Ograniczone przestrzenie i próby ich poszerzania u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Włączanie w aktywność społeczną nieletnich przejawiających problemy adaptacyjne. „Studia Edukacyjne”, Numer 42, ISBN 978-83-232-0000-0. ISSN 1233-6688, s. 247-264, 13 pkt.
- Świgost M., Dąbrowska A., (2017). Właściwości stygmatu a sytuacja życiowa człowieka zagrożonego stygmatyzacją. „Studia Edukacyjne”, Numer 40, ISBN 978-83-232-0000-0. ISSN 1233-6688, s. 329-345, 13 pkt.
- Dąbrowska A., (2018). Dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych (DDD) czyli kilka słów o funkcjonowaniu oraz konsekwencjach życia w nieprawidłowym środowisku wychowawczym. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, t. 58 nr 3 (568), ISBN 0552-2188, s. 3-15, 8 pkt.
- Dąbrowska A., Wojtkowiak M., (2018). Uprowadzenia i porwania rodzinne. Wybrane konteksty kryzysów rodziny i próby ich rozwiązywania. Warszawa: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, t. 58 nr 5 (570), ISBN 0552-2188, s.14-25, 8 pkt.
Publikacje zawierające wyniki badań z realizacji projektów badawczych/badawczo-wdrożeniowych finansowanych ze środków UE
Publikacje recenzowane
- Dąbrowska A., (2011). Sytuacja rodzinna i społeczna dzieci migrantów zarobkowych z województwa świętokrzyskiego. Wyd. Akademia Przedsiębiorczości, Kielce; s. 282.
- Dąbrowska A., (2014). Innowacyjne oddziaływania resocjalizacyjne. Autorski model pracy edukacyjno-wychowawczej z nieletnimi. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-18001-1, s.150.
Publikacje nierecenzowane, opracowane na podstawie realizacji projektów finansowanych ze środków UE
- Dąbrowska A., (2012). Strategia wdrażania projektu innowacyjnego testującego „Drogowskaz życiowy”. Ostrowiec Św.: Wyd. Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, s. 31.
- Dąbrowska A., (2013). Innowacyjne oddziaływania resocjalizacyjne drogowskazem życiowym dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Ostrowiec Św.: Wyd. Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, s. 105.
Prowadzone dotychczas przedmioty
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- metodyka pracy kuratora sądowego
- patologie społeczne
- psychoterapia dzieci i młodzieży
- elementy terapii rodzin
- praca z rodziną dysfunkcyjną
Członkostwo
- Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, oddział-Kraków.
Działalność społeczna
- 2000-2015 r. - Sąd Rejonowy w Kielcach, społeczny kurator sądowy dla dorosłych;
- 2012 r. - Centrum Interwencji Kryzysowej przy UJK, Kielce;
- 2013 - 2016 r. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Ostrowcu Świętokrzyskim; zakres zadań: konsultacje dla rodzin doświadczających rozłąki migracyjnej, warsztaty dla rodzin i dzieci doznających przemocy w rodzinie, opracowanie indywidualnych programów pracy z rodzinami, w których wychowują się nastolatkowie wykazujący zaburzone zachowania;
- 2013 r. - nadal: redaktor tematyczny Acta Scientifica Academiae Ostroviensis (Zeszytów Naukowych WSBiP), ISSN 2300-1739 (zn. wsbip.edu.pl) – parametryzacja (7pkt.MNiSW) 2016 r.
Nagrody
- 2016 r. - nagroda zespołowa III stopnia JM Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego za osiągnięcia naukowe.